is jouw vooruitgang

Beethoven Sonate Serie

Entree 5.00 Euro
Koffie/Frisdrank 1.00 Euro
Wijn 2.50 Euro
studio2

studio2

Zondag 18 Mei 2014 15:00

Sonate Opus 2 no. 1 in F klein
Sonate Opus 13 in C klein (Pathetique)

Vandaag Beethovens eerste Piano Sonate, geschreven toen hij 18 jaar was (Eigenlijk is deze sonate ontstaan uit een vroege Sonate die hij op 11 jarige leeftijd in Nederland speelde voor ons koningshuis) en een van Beethovens meest bekende Sonates ‘de Pathetique’.

Hoe luister naar zo’n Sonate? Je kunt natuurlijk gewoon de muziek op je in laten werken, maar je kunt ook letten op hoe een klassieke Sonate in elkaar zit en Beethoven schreef Opus 2 voor zijn leraar Joseph Haydn als school voorbeeld… Erg Klassieke Sonate dus… Beethoven ging echter al gauw experimenteren en reeds bij de Pathetique schreef hij drie in plaats van de klassieke vier delen.

Luister dus naar de contrasterende elementen in de Eerste Delen. De tweede delen zijn meestal langzame lyrische variaties op een lied (aria) thema. Dat is in allebei de Sonates van vandaag het geval en U zult het tweede gedeelte van de Pathetique vast wel herkennen.

Dan volgt normaal een Menuet en Trio. Deze is alleen in de Opus 2 aanwezig. En omdat Joseph Haydn zijn leraar was, wordt het een echt boeren menuet. Dansen met klompen aan zogezegd.

Het laatste deel is meestal een Rondo. Dat is bij de Pathetique wel zo. Maar heel charmant in zijn eerste Sonate Opus 2 experimenteert Beethoven dus toch. Geen Rondo, maar een Sonate in een Sonate met een lyrisch midden gedeelte.

studio2

studio2

Zondag 22 Juni 2014 15:00

Sonate Opus 78 in Fis (Theresa)
Sonate Opus 32 no. 2 in Dm (Storm)

Vandaag twee sonates, die schijnbaar ver van elkaar af staan, maar toch bij nader inzien goed bij elkaar passen. Als eerste een Sonate in twee delen. De Sonate is genoemd naar Beethoven’s grote liefde rond 1809. Beethoven vroeg haar zelfs ten huwelijk, maar helaas trouwde Theresa met Graaf van Brunswijk.

Dat leverde weliswaar na deze afwijzing een ommekeer in Beethoven’s componeer stijl op en de sonates beginnend met Les Adieux werden steeds spiritueler.

De pas in 1865 gepubliceerde bagatelle ‘Für Elise’ is mogelijkerwijs ook in deze tijd ontstaan en is eigenlijk bedoeld ‘Für Therese’. Deze zelfde Theresa namelijk. Alas. Een voorstudie misschien voor het Rondo uit Sonate Opus 32. no. 2, die wij vandaag ook spelen?

Zoals gewoonlijk bedacht niet Beethoven zelf de titels bij zijn Sonates. Die werden door het publiek bedacht. Maar de ‘Storm’ is heel toepasselijk. Let vooral ook op het middengedeelte en de onheilspellende tekenen van onweer daarin.

studio2

studio2

Zondag 21 September 2014 15:00

Sonate Opus 27. no. 2 in C#m (Moonlight)
Sonate Opus 2 no. 3 in C

Vandaag twee sonates, waarvan in ieder geval de eerste geen introductie behoeft. Beethoven zelf begreep niet helemaal, waarom deze Sonate zo geliefd was bij het grote publiek. Jammer dat hij het nooit heeft kunnen horen op de goede vleugels van de tweede helft van de 19de eeuw.

Het is moeilijk je voor te stellen dat hij Opus 2 no. 3 schreef toen hij 18 jaar was. Hij liet er zeker mee zien, dat hij Joseph Haydn al ver was gepasseerd. De Sonate heeft veel elementen van een Piano Concert in zich, met kadenzen enzo, maar is qua vorm wel degelijk een klassieke Sonate.



Comments are closed.