is jouw vooruitgang

Ballet Chanson de Geste

Over het ballet Chanson de Geste

‘Chanson de Geste’ is een ballet van ongeveer 55 minuten, dat geschreven is in 2008 tijdens verblijf in Nieuw Zeeland. Als instrumentatie werden in eerste instantie muziek instrumenten gekozen, die met de middeleeuwen kunnen worden geassocieerd. Het verhaal is in feite vrij en gebaseerd op een middeleeuwse quest en is in deze uitvoering luchtig ingevuld door Eva Matthews, de moeder van de choreografe Alys Hughes.

De inspiratie bron van de muziek is gebaseerd op Guillaume de Gellone en als zodanig is het ballet toegewijd aan de toenmalige Prins van Oranje, Willem Alexander, die ook vriendelijk was deze geste te beantwoorden.

Alleen maar heel veel later kwam ik bij toeval tot de ontdekking dat Guillaume de Gellone ook in mijn eigen stamboom zit. Alas!

De muziek themas doen middeleeuws aan zijn deels gebaseerd op Oude Joodse liturgische melodien.

Scenes uit het ballet

1 De troubadour. Markt scene.

De hoofdpersoon William loopt op een schotse markt en ontmoet daar een ‘jester’ (nar) die hem een opdracht geeft om een reis te gaan ondernemen. De scene eindigt met een ‘scottish dance’ en als je goed luistert zul je het thema van de roos (scene 8) erin herkennen.

2 Op weg. De Zee reis.

De havenmeester is niet bijster enthousiast over het voornemen van William om een zeereis te ondernemen. Gebrek aan ervaringen slecht weer op komst. Maar zijn zoon Tom staat erop mee te gaan en William te beschermen. De vierstemmige strijk muziek aan het einde wordt verderop in het ballet verder aangevuld met een steeds dikkere laag melodien en blaas instrumenten. Het is ook de basis van scene 5. de Jester.

3 De storm. Het enge bos

De golven en de wind worden door dansers weergegeven. De boot lijdt schipbreuk en William en Tom worden door de golven aan land gespoeld. Dan moeten zij ook nog eens de nacht in het ‘enge bos’ doorbrengen met allemaal akelige dieren geluiden. Een waar ‘Teddy bear’s picknick’ dreigt, maar daar slaan William en Tom zich best doorheen.

4 De boerderij en het kasteel.

Onze avonturiers worden hartelijk ontvangen door de bewoners van de streek waar zij gestrand zijn en de bevolking wijst hen ook de weg naar het kasteel van de lokale vorst, die graag van onderneming van de jongens wil weten.

5 De joker.

De jester blijkt iedere keer weer een inspiratie bron voor William en krijgt hier zijn heel eigen scene in het midden. De jester (nar) geeft William een zwaard ter bescherming voor zijn verdere tocht

6 Gevecht met het monster en Lament

En dat komt goed uit, want William en Tom ontmoeten een draak nadat zij door een sneeuwstorm over de bergen zijn gereisd. Tom, laat daarbij kennelijk het leven en vraagt van William dat hij zijn reis voortzet en hem hier achterlaat. Dat wordt door een lament begeleid en een van de kleine dansers merkte op dat de muziek wel ‘erg droevig’ was.

7 De roos.

Het doel van de reis komt voor william in zicht en hij vindt uiteindelijk de ‘roos’. De muziek is toegewijd aan Judith Sleavin die in tijdens een overtocht vanuit Amerika naar Nieuw Zeeland haar man en twee kinderen verloor. Dit lied was voor ‘Annie Rose’ haar dochter.

8 De tuin.

De roos is onderdeel van een wonderbaarlijk mooie tuin, en alles eindigt wel, want ook Tom blijkt niet te zijn overleden, maar is William in gezelschap van de vorst van het kasteel, die zich zorgen had gemaakt nagereisd.

9 Het feest. Finale.

En zo eindigt alles in een groot feest.



Comments are closed.